Een beetje meer over de sauvage familie

« De Oosterlingen, Perzen en anderen, hebben vooral een volledig woordenboek gedrukt van deze taal van het oog dat luistert ; ze hebben hun tapijten bijzonder welbespraakt gemaakt. O, schilders die een kleurtechniek betrachten, bestudeer de tapijten, u vindt er alles in wat wetenschap is, maar, wie weet, misschien is het boek wel verzegeld en kan u het niet lezen. En trouwens, de herinnering aan een slechte traditie belemmert u. »

            Paul Gauguin

Onze filosofie

 

Deze zin van Gauguin vat perfect samen hoe ik de wereld van de tapijten zelf beleef en zie. Een tapijt is niet alleen een siervoorwerp, zoals velen willen doen geloven. Het is een kunst die doordrongen is van een filosofie, net als de schilderkunst in onze contreien. Net als de schilderkunst die zich aanvankelijk inspireerde op de godsdienst, drukt de knoping van de stoffen en tapijten de kosmos uit. Het decor van het veld van het tapijt stelt zich open voor de wereld en voor het goddelijke, de rand staat voor de raamomlijsting. Het decor van het veld van het tapijt is een paradijselijk gezicht op de tuin van Eden, de rand is de muur rondom de tuin om de plantengroei te beschermen tegen de warme adem van de woestijn.

 

Helaas kan, zoals Gauguin al zegt, “dit boek misschien verzegeld zijn, en kan u het niet lezen.“ Dit onvermogen is deels te wijten aan het gebrek aan cultuur in onze beschaving ten opzichte van de Oosterse tapijten. Laten we niet vergeten dat de wetenschap van de tapijten in onze streken nog maar amper zowat 150 jaar oud is, en door deze onwetendheid wisten veel sjacheraars snel fortuin te maken.

 

Als dus een klant bij ons binnen stapt, probeer ik hem eerst zoveel mogelijk noties bij te brengen, zowel technisch als vanuit artistiek oogpunt. Het is mijn grootste genoegen om deze toekomstige fervente liefhebber een boek over de tapijtkunst aan te raden.

 

             Guy Sauvage